Nahrávání zpěvu, vokálu, backvokálu, hooku a ad-libs v nahrávacím studiu | Nahrávací studio a videoprodukce TdB Production Praha
Máme k dispozici velký výběr mikrofonů, mezi nejoblíbenější patří určitě NEUMANN U87, který se stal světovým standardem, v kombinaci s preampy UNIVERSAL AUDIO LA – 610 MKII, TLA 5021, SPL CHANNEL ONE nebo FOCUSRITE ISA ONE je bez-konkurenční volbou. Dále máte v našem nahrávacím studiu k dispozici lampovou klasiku z Austrálie mikrofon RODE K2, lampový reunion WARM AUDIO WA-251, legendu SHURE SM7B a mnoho dalších klenotů.
 
Rozezpívání u piana nebo kytary je běžné u profesionálů. Dnes je taky na youtube spousta technik rozezpívání a je to opravdu základ, aby se hlasivky uvolnily a naladily. Hlasivky jsou párový sval jako a potřebuje rozcvičit než ji zatížíte naplno. Předejdete tak „odcházení hlasu“.

Pokud chcete opravdu přirozený výsledek, je prvním krokem umět text nazpaměť. Ve chvíli, kdy jej čtete z mobilu nebo papíru, je celý feeling úplně jinde. Nejčastěji takto fungují zpěváci, kteří jdou do studia poprvé.
 Samozřejmě umíme nahrávat po větách či jednotlivých slovech, ale to je dobré při nahrávání demoverze lead-vokálu. Pracujeme takto při tvorbě produkčních singlů, kdy zpěvák odchází s kompletním vokálem a podle ní se potom song učí, než přijde ten den, kdy singl nazpívá naostro. Nahrajeme kompletní lead line 3x až 10x a následně vybereme ty nejlepší pasáže od nádechů nebo po větách.

Ve chvíli, kdy je lead-vokál hotový a máme finální verzi, přichází na řadu back-vokály. Mohou být buďto unisono, oktávové nebo harmonické. Jsou schopny song posunout na vyšší úroveň. Můžeme takto zdůraznit slova ve sloce, nakopnout bridge mezi slokou a refrénem a samozřejmě zvětšit a rozezpívat samotný refrén. Je fajn, když backvocály nedělá jen Lead-vocalista sám sobě a použije buďto hosty, nebo je zkusí nazp´vat ostatní členové kapely nebo crew. Tady opravdu záleží na stylu písně a neexistuje na to jednoznačný návod.

Velmi oblíbená aranžérská disciplína, kdy kromě back-vokálů song okořeníte buďto hooky, které fungují jako akord pod lead-vokálem, nebo taky mají svou vlastní melodii. Často jsou postaveny na samohláskách á,é,í,ó,ú,ý a taky klasické ná, jé a podobně.

Dnes nejčastěji uslyšíte v odnožích Rapu, RnB, Popu, ale nejen tam. Buďto jsou to citoslovce reagující na obsah textu, opakování posledních slov v mezerách, kde je nádech atp. Je fajn, pokud jsou vymyšlené a zapsané jako součást textu pro rychlejší práci ve studiu, ale samozřejmě mohou vzniknout i na místě. Ad-Libs mohou být i melodické a zasahovat do následného textu. Fantazii se meze nekladou.

Jsou dnes oblíbeným nástrojem, který se přiznává jako součást soundu. Tam jsme připraveni pomoci s melodiemi a harmonizací.
Jsou tady ale taky styly, kdy jej slyšet nechceme. Umíme jednotlivé tóny posadit na tón a vibrata, feelingy, náběhy a pády tónu přitom zachovat. Dolaďování se určitě nehodí do každého stylu a může mu taky více ublížit než pomoci.
