Epizoda první – Co mě vedlo k rozhodnutí mít své nahrávací studio | Nahrávací studio a videoprodukce TdB Production Praha

Epizoda první – Co mě vedlo k rozhodnutí mít své nahrávací studio

Co mě vedlo k rozhodnutí mít své nahrávací studio

epizoda první

Vezmu to opravdu od plínek, aby byl tento titul na pokračování komplexní.

Začátky přišly brzy, touha zaznamenávat své nápadady se probudí asi v každém muzikantovi. V 18ti letech jsem típl „poslední“ cigaretu a běžel do banky pro první úvěr v životě, tehdy ve výši deseti průměrných měsíčních platů. Idea o studiu byla na světě, ale technika byla v roce 1994 drahá, za 25 tisíc tehdejších korun se dal pořídit pouze čtyřstopý magnetofon Yamaha.

Z dnešního pohledu směšné zařízení, které nabízelo jen málo komfortu. Nemělo ani phantomové napájení pro mikrofony. Pouze 4x jack in, třípásmový equalizér a 4 stopy. Jsem ale rád za tuto zkušenost, při dnešních možnostech digitálu člověk hledá kličky, jak se vyhnout cvičení na nástroj a jen málo muzikantů dnes je schopna nahrát svůj part bez střihu, nedej bože celá kapela. Dnes tomuto čtyřstopáku děkuji v podstatě za všechen ten nadhled, který si užívám při nahrávání.

Samozřejmě tehdy vznikaly pouze demosnímky pro osobní užití, alba mých projektů jsem jezdil natáčet do nahrávacích studií po celé republice. Nejčastěji ve studiu Poličná, které disponovalo na tu dobu nejlepší technikou na Moravě - 24stop, výborný mixpult a to vše v analogu. Pamatuji si, jak tehdy probíhaly přípravy, své party jsme měli připravené do posledního detailu, produkce tehdy ani neexistovala, tak vše padalo na bedra kapely.

Jediné výhody, které dnes při poslechu nahrávek analog měl, bylo jeho omezení stop a možnosti editace. Dnes narovnáte i to největší kopyto, které neudrží bpm a intonaci. Abych to zkrátil, tehdy nahrávka kapele lépe zaznamenala její talent a taky její nedokonalost. Dnešní možnosti kapelám neumožní srovnávat, jestli hrají hůř nebo se neposunují výš v takové míře.

V roce 1998 přišlo na řadu první PC. Najednou jsem mohl přestat řešit počet stop, množství použitých efektů atd. Po tragické zkušenosti v jednom studiu v Přerově, kde pracoval neuvěřitelný pitomec, který měl velmi rád alkohol, poprvé zkouším smíchat album sám v digitálním prostředí. Tady poprvé cítím, kam časem chci dojít. Vznikají taky první elektronické songy a práce se samply. Několik z nich se dostalo na alba mých kapel.

Vícestopé zvukové karty ale byly stále finančně nedostupné, pro srovnání protools karta stála stejně jako třípokojový byt. Proto mé nahrávky nadále vznikaly v pronajatých studiích po celé republice až do roku 2006. Tehdy jsme se po rozchodu kapely Lucie, dostali do produkce Davida Kollera ve studiu COX. Parádní prostor, kde jsme poprvé zažili produkční sílu. Nahrávali jsme živě, žádné berličky digitálu, ty přišly na řadu až v postprodukci. Celou dobu se řešily jen jednotlivé pasáže a vybíraly nástroje a aparáty, na které budeme songy hrát, hledaly se hlášky v textech pro refrény nebo harmonické posuny. Tenhle přístup mě zasáhl a na světě byl poprvé pocit, že chci studio vlastní. Nahrávací studio, které lidem nabídne produkci a osobní přístup.

Více informací



 LOGO FACEBOOK          LOGO YOUTUBE          LOGO TWITTER

© 2012–2017 Nahrávací studio a videoprodukce TdB Producton Praha