Rady a tipy pro nahrávání hip-hopu ve studiu | Nahrávací studio a videoprodukce TdB Production Praha

Rady a tipy pro nahrávání hip-hopu ve studiu

Rady a tipy pro nahrávání hip-hopu ve studiu

Potřebuji nahrát track na hotový beat, bude mě stačit maximálně jedna hodina? Je v té hodině započítán taky mix a master? Tohle je za poslední roky nejčastější dotaz, který nám přichází do emailu a obsahuje hned několik mýtů.

Většinou přijde takový člověk do studia s nahrávkou v mp3 staženou někde z youtube pod názvem free-beat, textem napsaným v mobilu a namíří si to rovnou za mikrofon.

1 Wako - Nahrávací studio a videoprodukce TdB Production Praha1 Holydayzz - Nahrávací studio a videoprodukce TdB Production Praha1 Diego Ignacio - Nahrávací studio a videoprodukce TdB Production Praha1 Jhosem - Nahrávací studio a videoprodukce TdB Production Praha1 Tony Jr. La Bomba - Nahrávací studio a videoprodukce TdB Production Praha1 Tapha Faye - Nahrávací studio a videoprodukce TdB Production Praha

První mýtus - autorská práva

Dávej si velký pozor na autorská práva, ne všechny obchody s beaty mají tyto záležitosti ošetřeny a mohou tě potkat nemalé problémy po zveřejnění třeba na youtube. V lepším případě příjdeš o možnost vkládat reklamy a vydělávat na své tvorbě. V horším případě ti zakážou song přehrávat třeba na facebooku a dalších sociálních sítích z tvého kanálu na youtube. V tom nejhorším případě tvůj song prostě smažou, popřípadě budou chtít zaplatit za jeho užití a to až za tři roky zpětně. Proto buď obezřetný při nákupu. Stává se taky, že jeden beat prodají několika klientům a to je potom mega trapas. Dobře si proto pročti podmínky při nákupu, vyžaduj smlouvu obsahující výhradní autorská práva na song a řeš tyto věci dopředu.

Druhý mýtus - dobrý zvuk z mp3

Dobrý sound je ukryt v kvalitě výsledného mixu. Z mp3 se hi-end zvuk dělá velmi špatně, většinou prošla hned několika převody kvality a bývá taky často již jednou zmástrována. Druhý zakopaný pes je v mixdownu, kdy má zvukař možnost hýbat pouze se dvěmi částmi mixu: hlasem a beatem. Tady většinou narazíme na spoustu jednotlivostí, které ve výsledku podráží nohy celkovému zvuku. Například je hi-hat příliš nahlas a zní jako kus plechu ve větru díky degradaci v mp3. To samé platí pro basy, které připomínají zvuky deseti houkajících parníků nebo synťáky zavalí středy tak, že ti nebude rozumět.

Jak se tomu vyhnout?

Odpověď je jednoduchá, nech si u nás ve studiu vyrobit beat na míru, nebo si najdi svého beatmakera či obchod s beaty, který ti vytvoří či prodá hotový multisession, který obsahuje separátně vytvořené tracky. To znamená oddělené stopy všech nástrojů. Potom zažiješ ten největší posun do vyšší ligy, kdy máš k dispozici možnosti, můžeš aranžovat, mazat, vkládat, což ti mp3 nikdy nedopřeje.

Třetí mýtus - nahrávání lyrics

další krok, který ti zajistí posun nahoru je text, který máš v hlavě a ne pouze v mobilu. Viděl si někdy slavného performera stát na pódiu s kusem papíru, nebo s textem v mobilu?

Studio je jako stage, výsledná flow je to hlavní, pokud ten text pouze čteš, zní to jako recitace v páté třídě.

Další z věcí, které ti studio umožní je double-tracking, což je zdvojení či ztrojení lead vokálu. Nemusí se používat, pokud je lead stabilní a vyvážený, ale ve chvíli kdy leadvocal vyhnívá na dynamice či naléhavosti, je double skvělá pomůcka pro srozumitelnost textu.

Potom přichází na řadu dvojky pro zdůraznění vět, které tvému textu zvýrazní „kurzívu“. Dvojky umí text rozpumpovat, dodat celkové flow novou barvu a hlavně zdůraznit jeho sdělení. Jde taky použít harmonického posunu, kdy dvojky položíš třeba o oktávu níž nebo výš, a u těch šikovnějších, kteří mají i zpěvovou průpravu, se dají použít i harmonie. Tady se dá ovlivnit celková barva vokálů nejvíce.

A na závěr nahrávání lyrics se vytváří adlibs, což jsou různá citoslovce, odpovědi, protažené konce slov atd. Adlibs dokáží track situovat do různých barev, nálad či prostředí.

Čtvrtý mýtus - mix, mastering a postprodukce

Je možné stihnout mix, mastering a postprodukci za hodinu? Samozřejmě umíme song smíchat hned a poslat jej do světa. Pokud ale má být výsledek perfektní, nabízí se následující ověřený postup. Po nahrávání songu vytvořit co nejlepší edit, kdy vyčistíme všechny stopy hlasu, časově sjednotíme doble tracky, dvojky a adlibs, aby byly synchronizované a dobře načasované. Potom uděláme mixdown všech stop a master, jak jej nejlépe cítíme v daný moment. Tento si odneseš domů a necháš si čas pro poslech na různých zařízeních od mobilu, autopřehrávače až po velký hi-fi systém.

S odstupem času (asi 7-14dní) se sejdeme ve studiu ještě jednou a opravíme vše tak, aby song hrál co nejlépe na všech zařízeních, které dnešní posluchač používá pro poslech hudby. Úpravy můžeš dělat i na dálku, kdy popíšeš své dojmy a chyby dle časové osy singlu. Například „0:30 – 0:42 zeslabit hihat“ atd ….

Pokud na song budeš točit i klip, je nejlepší cestou udělat mix a master na finální obraz, kdy se mnohem lépe dá sjednotit vizualita videa s náladou songu. Ale o tom se blíže rozepíšu v dalším článku našeho blogu.

Doufám, že tento popis pomohl popsat alespoň základ toho, co potřebujete vědět před první session ve studiu. Nebojte se mě zeptat na co chcete, rád vám odpovím.

Thomas de Balder



 LOGO FACEBOOK          LOGO YOUTUBE          LOGO TWITTER

© 2012–2017 Nahrávací studio a videoprodukce TdB Producton Praha